Reklamation - Hur upprättar jag en reklamation

 

Reklamationsrätt

Reklamationsrätten innebär att du som kund kan reklamera på fel och defekter på produkten köpt hos oss i 2 år från mottagandedatum. Det är dock en förutsättning att dessa defekter inte har uppkommit till följd av felaktig användning av produkten eller annat skadevållande beteende, som lett till defekten. Du ska reklamera inom rimlig tid efter att du konstaterat skadan/ defekten.

En utökad reklamationsrätt gäller fortfarande för följande gardiner:

  • UNIG LUX: 3 års reklamationsrätt
  • UNIG LUX+: 3 års reklamationsrätt
  • UNIG PREMIUM: 5 års reklamationsrätt
  • VELUX: 3 års reklamationsrätt
  • Kvadrat Ready Made Curtain: 5 års reklamationsrätt

Enligt den svenska köplagen har säljaren rätt att få gardinen tillbaka för att kontrollera en eventuell reklamation. UNIGgardin står för kostnaden för detta, men endast om reklamationen godkänns. Retur av produkter måste först avtalas med vår kundtjänst och utgiften måste accepteras av UNIGgardin innan du skickar gardinen till oss. Vi vill hantera din reklamtion så snabbt som möjligt och med minsta möjliga besvär och kommer därför alltid att be om bilder/film på produkten och felet. Om det är möjligt att skicka en reservdel eller liknande gör vi det. Uppstår eventuella tvivel, vill UNIGgardin ha produkten retur. Vi rekommenderar att du läser FAQ innan du upprättar en reklamtion.

Så här upprättar du en reklamation via hemsidan:
För att vi i första hand ska kunna hantera din reklamation ber vi dig att logga in på din UNIG-profil på vår hemsida: https://www.uniggardin.se/kund 

Om du inte har en inloggning kan du få en genom att klicka på ''Bli medlem'' på sidan. Dina inloggningsuppgifter kommer att skickas till dig via e-post. (Se eventuellt i skräpposten)

OBS: E-postadressen som används för att logga in måste vara samma e-post som köpet gjordes via.

Så här reklamerar du:

  • Klicka på Hjälp och reklamation och sedan på "Ny reklamation".
  • Nu kan du välja vilken order du vill reklamera på. Klicka på "Reklamera" på ordern du vill reklamera och klicka sedan på ''Reklamera på produkten''.
  • Du får möjlighet att ange en beskrivning, samt välja just den produkt du vill reklamera från din order. Du kan också välja antal om det är t. ex. två gardiner I samma storlek.
  • Bifoga sedan så många bilder/videor av skadan/felet som möjligt och tryck på "Reklamera".
  • Om en video inte kan bifogas i reklamationssystemet kan du skicka den via din orderbekräftelse till info@uniggardin.se
  • En bekräftelse och information om din reklamation kommer att skickas till dig via e-post. Du kommer att få ett mail varje gång det sker något nytt i ärendet. All kommunikation härifrån kommer att ske via reklamationssystemet under "Historik".

Följande är inte grundlag för reklamation:

  • Rullgardiner får endast användas i den höjd de beställts i. Dras de för långt ned faller tyget av rullen.
  • Tyget slits på sidorna p.g.a. felaktig (sned) montering.
  • Om du inte beställt gratis tygprover och du får en gardin som inte lever upp till förväntningarna utifrån bilder på dator/surfplatta/mobil, är detta inte en berättigad reklamation.
  • Det kan finnas skillnader i färgen från olika batches. Vill du ha garanti för att färgen blir densamma rekommenderar vi att du beställer alla gardiner så de kommer från samma batch.
  • Gardinen rullar för stramt p.g.a felaktig installation.
  • Tyg som veckar sig p.g.a för lös upprullning. Gardinen ska hänga i minst 3 månader innan den rätas ut.
  • Skada vid fjäderdrift om den inte rullas upp långsamt och/eller släpps under hanteringen.
  • Om gardinen rullar snett med en fjäderbetjäning vid en gardin som är för smal I förhållande till höjden.
  • Vi kan inte garantera 100 % mörkläggning på gardiner med kassett, sidolister och på lamellgardiner p.g.a. avståndet mellan skena/krokar/tyg.
  • Vi kan inte garantera 100 % mörkläggning på gardiner med kassett och sidolister, samt på mörkläggande 1-lags tyg plisségardiner. Ljuset kommer att penetrera genom hålen.
  • Vi kan inte garantera 100% mörkläggning på lamellgardiner även om tyget är mörkläggande p.g.a. krokarna mellan skena och tyg. Här kommer det att vara ljusinfall.
  • För att säkerställa tillräcklig luftcirkulation mellan glas och gardin bör minimiavståndet vara 100 mm. Otillräcklig cirkulation mellan glaset och gardinen kan leda till uppbyggnad av värme och kondens, något som kan skada gardinen. Reklamation är ogiltig om detta inträffar.
  • Om barnsäkringen utlöses av till exempel att snöret dras för hårt och att snöret åker igenom gardinen är detta inte berättigat för en reklamation. Då har barnsäkringen fyllt sin rätta funktion.

För att förhindra glasskador när du monterar gardinen nära glaset måste följande minimiavstånd observeras:
Transparent tyg minst 3 mm.
Mörkande tyg minst 5 mm.
Duette/ honeycomb plissé minst 20 mm.
 

Transportskada
Alla transportskador ska anmälas senast 5 arbetsdagar efter att du mottagit varan. Vänligen bifoga bilder på produkterna och det skadade emballaget, så vi tydligt kan se etiketten med spårningsnummer.
Vi hänvisar även till våra handelsvillkor.

 

Ångerrätt


Det finns ingen ångerrätt på gardiner som är skräddarsydda efter dina mått. Standardvaror kan returneras upp till 14 dagar efter mottagandet.

Logga in på ditt användarkonto.


Cookies policy