Handelsvillkor

Beställing

Alla priser är inkl. 25% moms och inkl. alla avgifter, tull m.m. Avtal på webbsidan kan bara ingås på svenska. Sortiment och priser ändras löpande och utan förvarning. Du är dock alltid säker på det avtalade priset vid beställningstidpunkten.

  • Vi förbehåller oss för moms- och avgiftsändringar
  • Vi tar förbehåll för prisfall och utsålda varor
  • Observera att vid betalning med ett internationellt betalkort reserveras beloppet omedelbart. Pengarna är reserverade på ditt kort eller konto tills:
    1) vi drar beloppet när vi skickar varan eller
    2) tills pengarna frigörs enligt överenskommelse med din kortutgivare.



    Du kan läsa mer om reglerna för just ditt kort från din kortutgivare.

 

Betalning

  • Betalning kan ske med Mastercard, VISA, VISA Electron, Diners, American Express, PayPal, Klarna, Maestro, JCB Card och Faktura.
  • Betalas det med betalkort är du alltid säkrad mot missbruk. Du har nämligen möjlighet för att avvisa en betalning när du mottager din betalningsöversikt.
  • Du har ingen självrisk om ditt kort används utan ditt vetande i en internet-butik som använder SSL (Secure Socket Layer) i sitt betalningssystem. Därmed är du bättre säkrad än i den fysiska världen där du har en självrisk på mer än 1000 kr när ditt Visa kort missbrukas med hjälp av pinkod. Data som du skickar i förbindelse med köp, betalade med betalkort är krypterade (SSL), och det är således bara PBS som kan läsa dem. Varken UNIGgardin eller andra har möjlighet för att läsa data.
  • Data som du skickar i förbindelse med köp, betalade med betakort är krypterade (SSL), och det är således bara PBS som kan läsa dem. Varken UNIGgardin eller andra har möjlighet för att läsa data.
  • Beloppet för varorna dras först när varorna har skickats från UNIGgardin. Det kan aldrig dras ett större belopp än det du har godkänt vid köpet.

 

Försändelse och leverans

  • Leveranstiden är angiven på varje enskild produkt. Det kan dock i vissa situationer förekomma förlängd leveranstid. Varan levereras normalt inom 6-26 vardagar.
  • Var uppmärksam på att vid beställning av olika märken, kommer dessa att levereras i flera omgångar, då de produceras av olika fabriker.
  • Är en vara försenad kan du, såvitt det är möjligt, få besked via e-post eller telefon.
  • Varorna levereras direkt till din dörr eller till en paketaffär. På alla köp läggs en fraktavgift på 199 kr (299 kr vid bredde over 195 cm) vid leverans i Sverige.
  • Fraktavgiften täcker alla frakt- och expeditionskostnader. Dock är det ingen frakt-avgift på varuprover.
  • Om leveransen har varit förgäves eller om paketet inte hämtats ut hos ombudet i tid och därför returneras till Uniggardin, förbehåller vi oss rätten att fakturera kunden ev. omkostningar för returen eller ny leverans.
  • Hemleverans till kantsten: Vi levererar till närmsta kantsten, dvs. trottoar, infart- där bilen kan stanna närmast din bostad. Paket kommer inte att bäras in i ditt hus eller in/ upp i din lägenhet.

 

Ångerrätt

  • Enligt lag är det 14 dagars ångerrätt, men då våra produkter framställs speciellt efter dina behov, bortfaller ångerrätten när tillpassningen påbörjats. När du godkänner ditt köp på hemsidan och accepterar våra försäljnings- och leveransvillkor accepterar du samtidigt att tillpassningen kan påbörjas och att ångerrätten därmed bortfaller. 

Ångrar du köpet anmodar vi dig att kontakta oss snarast möjligt då vi vill försöka att stoppa ordern och därmed upphäva köpet för dig.
  • Dock gäller det för vissa (prisgrupp 1) VELUX-produkter, att det är 14 dagars ångerrätt från den dag du mottager varan. Du bör inom denna frist meddela oss detta på e-post: info@uniggardin.se eller telefon: 010 888 7398. Härefter får du en adress dit varan ska skickas. Köpet kan också upphävas genom att vägra att mottaga den. Du kan bara använda dig av din returrätt om varan returneras i samma skick och mängd som när du mottog den.
  • Varans försäljningsvärde får inte förringas. Om varan blir skadad eller förringad och det beror på avsaknad av inpackning eller dålig inpackning så mister du din ångerrätt.
  • Detta gäller också om originalförpackningen har kommit bort. 

Vid retur, återplaceras varan i tillverkarens förpackning och packas in försvarligt i korrekt fraktemballage. Du får inte klistra på märken eller skriva direkt på tillverkarens försäljningsemballage. Detta ska ske på fraktemballaget. Du har själv ansvaret för att varan kommer fram i helt tillstånd och du står själv för utgiften. Vid köp av VELUX-produkter är det intakta original emballaget alltid en väsentlig del av varans värde. Emballaget ska därför alltid skickas med retur, för att villkoren för att utnyttja ångerrätten ska vara uppfylld.

När vi har mottagit varan retur och kontrollerat att den lever upp till villkoren för att ångerrätten kan användas skickar vi dig pengarna.

 

Måttagningsförsäkring - Fullständiga villkor

  • Beskrivning av försäkringstjänsten

    • Om kunden kan bevisa att de levererade gardinerna från UNIGgardin A/S är för breda (bredd) för att passa i fönsterkarmen eller för korta (höjd) för att ha den funktion som gardinen är tilltänkt, kommer UNIGgardin A/S att kostnadsfritt byta gardinerna. Det enda som ska betalas av kunden är en eventuell mellanskillnad mellan den ursprungliga gardinen och ersättningsprodukten.
    • Försäkringen täcker alltid hela ordern och det är inte möjligt för kunden att välja ut eller välja bort individuella produkter i ordern.
    • Måttagningsförsäkringen täcker alla UNIG BASIC-, BASIC+-, LUX, LUX+- och PREMIUM-produkter.
    • UNIGgardin A/S har rätt till att, utan anledning, inte erbjuda försäkringstjänsten på en specifik order.
    • Måttagningsförsäkringen täcker alla produkter i ordern, men varje produkt ska reklameras separat och kommer hanteras individuellt. Det är inte möjligt att kräva att hela ordern ska bytas.
  • Måttagningsförsäkringen täcker inte

    • Skadade produkter. De kommer exkluderas från försäkringsskyddet. Det är kundens ansvar att se till så att gardinerna skickas tillbaka till UNIGgardin A/S i ett oskadat skick.
    • Fel färg, typ, modell eller andra egenskaper förutom de beskrivna felaktiga måtten.
    • Gardiner som är för smal (bredd) eller för höga (höjd).
    • Gardiner som redan har bytts.
    • Försäkringen kan endast användas en gång per gardin.
  • Hur tecknas måttagningsförsäkringen?

    • Måttagningsförsäkringen tecknas för hela ordern genom att om man lägger den i varukorgen tillsammans med de gardiner man har valt.
  • Försäkringsperiodens början

    • Måttagningsförsäkringen gäller från och med att den läggs till i ordern och när hela ordern har betalats till UNIGgardin A/S.
    • Måttagningsförsäkringen kan inte ångras av kunden efter denna period. UNIGgardin A/S kan besluta att dra tillbaka försäkringstjänsten genom att annullera ordern och ge kunden besked om detta.
  • Försäkringsperiodens upphörande

    • Måttagningsförsäkringen upphör att gälla 30 dagar efter att ordern har levererats till kunden.
  • Maximal försäkringssumma

    • Måttagningsförsäkringen täcker bara order upp till 20 000 kr. Försäkringen kan tecknas för order över 20 000 kr, men bara gardiner som tillsammans utgör ett värde på högst 20 000 kr kommer att ersättas.
  • Försäkringspris

    • Priset på måttagningsförsäkringen fastställs till dagspris av UNIGgardin A/S. Priset på måttagningsförsäkringen kan man se i varukorgen och är lättillgänglig för kunden.
    • UNIGgardin A/S förbehåller sig rätten att inte upplysa metoden till att fastställa försäkringens prissättning och har variabla priser för alla order och produkter.
  • Byta gardiner

    • Kunden upprättar en reklamation på https://www.uniggardin.se/content/30-rma_se, där felet beskrivs, bifogar bilder som dokumentation och kunden meddelar att man vill använda måttagningsförsäkringen. Det är inte ett krav att man har försökt montera gardinen i fönstret, men det ska tydligt synas på bilddokumentationen att gardinen är för bred för att passa i fönsterkarmen eller är för kort för att ha den funktion som gardinen är tilltänkt.
    • Kunden väntar på att UNIGgardin A/S behandlar försäkringsärendet. UNIGgardin A/S håller löpande kunden informerad om ärendets status och kan eventuellt be om ytterligare dokumentation i ärendet. De gardiner som har godkänts till att täckas av måttagningsförsäkringen returneras till: UNIGgardin A/S, Lindholm Havnevej 27 1., DK-5800 Nyborg, Danmark. Kunden betalar returfrakten till UNIGgardin A/S.
    • Kunden ska acceptera och betala en eventuell prisskillnad mellan de ursprungliga och nya gardinerna via den offert som UNIGgardin A/S skickar till kunden.
    • Prisskillnaden beräknas utifrån de aktuella dagspriserna på gardinerna som finns på www.uniggardin.se. När gardinerna har ankommit till UNIGgardin A/S och en eventuell differens har betalats skickar UNIGgardin A/S bytesordern till produktionen. Härefter kommer det inte längre vara möjligt att göra ändringar.
    • UNIGgardin A/S skickar gardinerna med de nya måtten till kunden. Leveranstiden beror på produkttyp, modell, färg, dimensioner, osv. Kunden informeras om förväntad leveranstid när denna har fastställts av produktionen.

 

Reklamationsrätt

  • Reklamationsrätten betyder att du som kund kan klaga över fel och brister hos produkten som är köpt hos oss i 2 år från det datumet du mottog varan. Det är dock en förutsättning att dessa brister inte har uppstått som en följd av ditt felaktiga användande av produkten eller annat skadeförvållande beteende som har medfört bristen.
  • Du ska reklamera i rimlig tid efter att du har konstaterat bristen. När du vill reklamera över en produkt bör du först kontakta oss och härefter ska produkten skickas till vår adress. Som konsument har man 2 års reklamationsrätt vilket betyder att du antingen kan få varan reparerad, bytt, pengarna tillbaka eller avslag på priset, beroende på den konkreta situationen.
  • Detta kräver såklart att reklamationen är berättigad.
  • Vid köp utav gardiner med märket UNIG LUX, LUX+ och VELUX får du en 3 års garanti på dina gardiner.
  • Vid köp utav gardiner med märket UNIG PREMIUM och Kvadrat Ready Made Curtain får du en 5 års garanti på dina gardiner.

Om du har ett klagomål om ditt köp, kontakta kundtjänst här https://www.uniggardin.se/content/30-rma_se. Om vi misslyckas med att hitta en lösning, kan du lämna in ett klagomål till Europeiska kommissionen online klagomål portal. Du hittar portalen här: https://ec.europa.eu/consumers/odr/.

 
Gardiner på mått
Gardiner producerade efter dina mått har en mindre produktionsmarginal på +/- 3 mm.
 
Samlingar/sömmar
Det kan förekomma samlingar/ sömmar på rullgardiner/ hissgardiner och gardiner.
På rullgardiner större än 165 cm kan det förekomma vågrätta samlingar/ sömmar i tyget.
På hissgardiner och gardiner bredare än det valda tygets bredd, kan det förekomma en eller flera samlingar/ sömmar i tyget.
 
Rullgardiner
Vid storlekar över 165 cm kan det förekomma sömmar i tyget. Detta görs bara om det är nödvändigt.
 Rullgardiner med en bredd över 180–200 cm har större rör och fästen än rullgardiner under 180–200 cm.
Dock kommer både små och större gardiner tillverkas med samma rörstorlek om man beställer de ihop. Det vill säga, vid olika rörstorlekar på en beställning görs alla rullgardiner på samma rörstorlek (42mm) och även större fästen.
 
Plissegardin
Vit plissegardin verkar gulaktig när den dras ihop om man väljer snövitt tyg.
Plissegardinet användas dagligen för att vecken kvarstår. Begagnade gardin inte dagligen riskerar veck försvinner, som inte täcks av garantin. Vid ett-lagstyg plissegardiner kommer det att vara synliga snörehål.
 
VARNING – Barn (EN 13120)
  • Små barn kan strypas av dragsnören, kedjor, band och rep som används till gardiner och markiser eftersom de kan linda dessa runt halsen.
  • Placera snören, band m.m. utom räckhåll för små barn så att de inte stryps eller trasslar in sig.
  • Placera barn-och spjälsängar på avstånd från snören eller markisband etc.
  • Knyt inte ihop snörena. Se till att snörena inte tvinnar sig och knyt en ögla.
  • Installera och använd de medföljande säkerhetsanordningarna i enlighet med installationsanvisningarna på dessa, för att minska risken för en olycka.

När du väljer driftslösning för barnsäkerhet i din beställning, kommer du att levereras med godkända beslag för att fästa kedjan / sladd, och instruktioner för dess installation.

Om barnsäkringen utlöses av till exempel att snöret dras för hårt och att snöret åker igenom gardinen är detta inte berättigat för en reklamation. Då har barnsäkringen fyllt sin rätta funktion.

UNIGgardin rekommenderar att du följer dessa instruktioner, och välj denna kontroll för dina gardinprodukter. Genom att acceptera våra villkor godkänner du att UNIGgardin rekommenderar att du väljer för ditt barns säkerhet kontrollösning.

 

Registrering

Informationskapslar (Cookies)

www.uniggardin.se används cookies med det föremålet att optimera hemsidan och dess funktion.
 Cookies kan alltid raderas igen när det önskas. I Internet Explorer raderas cookies under menyn "funktioner" -> "Internetinställningar" -> "Ta bort cookies".

 

Logstatistik

Vi använder logstatistik på www.uniggardin.se vilket betyder att ett statistik-system samlar ihop information som kan ge en statistisk bild av hur många besökande en webbsajt har haft, var de kommer från, på vilken del av webbsajten den lämnas m.m.

 

Personliga uppgifter

För att du kan ingå ett avtal med oss via webbsajten ska du registrera dig med följande personliga uppgifter:

  • Namn
  • Adress
  • Telefonnummer
  • E-postadress

Vi gör registreringen av dina personuppgifter med det föremålet att kunna leverera varan till dig.

  • När det samlas in personuppgifter via vår webbsajt säkrar vi att det alltid sker med ditt uttryckliga samtycke, således att du är informerad om exakt vilka uppgifter som samlas in och varför.
  • Personuppgifterna registreras hos Uniggardin och lagras i 3 år och härefter raderas uppgifterna.
  • Vi lagrar inte kunduppgifter krypterat.
  • Vi transmitterar inte kunduppgifter krypterat.
  • Uppgifter lämnas inte till tredje part.

Som registrerad hos UNIGgardin har du alltid rätt att ha invändningar mot registreringen och du har rätt till insikt i vilka uppgifter som är registrerade om dig. Dessa rättigheter har du efter persondatalagen och hänvändelse i förbindelse med detta görs till info@uniggardin.se.

Vår data-ansvarige är Martin Tofft.

Om du har tappat bort din orderbekräftelse och vill ha en kopia så kan skicka ett mejl till: info@uniggardin.se

 

Klagomål
Om du vill klaga över ditt köp, ska du hänvända dig direkt till  info@uniggardin.se. Om det inte lyckas oss att finna en lösning, kan du lämna in ett klagomål till en relevant instans, såvida villkoren för detta uppfylls.

Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Kungsholmstorg 5
112 21 Stockholm
www.arn.se

Det grundläggande för att upprätta en reklamation är att produkten du vill klaga på kostar minst 1 000 SEK och max 100 000 SEK. Du måste betala en avgift för att få klagomålet behandlat.

EU-kommissionens klagomålsportal online kan också användas när du lämnar in ett klagomål. Detta är särskilt relevant om du är en konsument som bor i ett annat EU-land. Du kan klaga till EU-kommissionens onlineklagomålsportal här - https://ec.europa.eu/odr. När du lämnar in ett klagomål måste du ange vår e-postadress info@uniggardin.se.

Standard ångerrättsformulär.
(Detta formulär utfylls och returneras enbart om ångerrätten är gällande.)

Till: 

UNIGgardin A/S
Lindholm Havnevej 27
5800 Nyborg 
info@uniggardin.se 

Jag meddelar härmed, att jag önskar att benytta mig av ångerrätten i förbindelse med mitt handelsavtal om följande vara/ varor:

___________________________________________________________________________________

Beställt den:_____________________________ Mottagit den:____________________________

Förbrukarens namn:________________________________________________________________

Förbrukarens adress:_____________________________________________________________ 

Förbrukarens underskrift:______________________________________ Datum: _______________

 

UNIGgardin A/S.
info@uniggardin.se - www.uniggardin.se
Org.nr: 502069-5705 - Telefon: 81 216 1830


Cookies policy